ضرورت تشکیل کمیته اجرایی در بافت های مورد هدف بازآفرینی شهری

برای جلوگیری از روند فرسایش اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها، هیات اجرایی متشکل از شهردار، معاون عمرانی استان و مدیرکل راه و شهرسازی تشکیل و اختیارات لازم به این کمیته تفویض شود تا در جهت سیاست‌گذاری‌ها پیش بروند.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید محمد پژمان در جلسه جمع بندی ارایه راهکار جهت حل مسائل و مشکلات بازآفرینی شهر اصفهان با بیان اینکه، اعتقاد عمیقی به مدیریت شهری، ظرفیت، توان و تعهد آنها داریم، اظهارکرد: مدیریت شهری باید پرچم دار مسائل شهری باشد.

پژمان با اشاره به اینکه ما باید به عنوان حمایت کننده از سیستم مدیریت شهری عمل کنیم. ادامه داد: ما به حقوق شهرداری بی توجه نیستیم و تا جایی که در توان داشته باشیم امکانات و حمایت های خود را به مدیریت شهری اختصاص می دهیم تا در جهت افزایش رفاه مردم، توسعه و آبادنی کشور گام بردارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس هدفگذاری نمایندگان مجلس در برنامه چهارم توسعه باید سالانه۱۰درصد از بافت های فرسوده نوسازی می شد و در برنامه ششم توسعه نیز نوسازی سالانه ۲۷۰ محله از بین ۲۷۰۰ محله هدفگذاری شده که در حال حاضر حدود ۳ سال از آن می گذرد.

وی با اشاره به اینکه هر برنامه ای برای اجرا به ابزار و وسیله نیاز دارد، گفت: یکی از این ابزارها در نظر گرفتن ساختار اداری و اجرایی مناسب برای انجام کارهای پیچیده و چند لایه و بین دستگاهی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه قبل از رشد قیمت ها، قرار بود ۱۲۳ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار داشته باشیم، گفت: هم اکنون با احتساب تورم، مبلغی نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بهسازی محدوده ۱۴۰هزار هکتاری مورد هدف بازآفرینی مورد نیاز است که در حال حاضر قدرت تامین این منابع در کشور وجود ندارد.

وی افزود: در سال گذشته با اذن مقام معظم رهبری برای کمک به نوسازی بافت های مورد هدف بازآفرینی، یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت و به ریال تبدیل و نیمی از این مبلغ به میزان ۳ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان به شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت شد. از این مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را صرف پروژه های عمرانی کرده ایم و مابقی به ارایه تسهیلات بانکی به مردم اختصاص یافته است.

پژمان با اشاره به اینکه منابع در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران برای عملیات عمرانی فاصله زیادی با منابع مورد نیاز دارد، گفت: اینکه تصور شود فقط باید از خزانه دولت پول بگیریم اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص بافت های مورد هدف بازآفرینی، عرصه بزرگ کاری پیش روی ما است، بیان کرد: ۱۴۰ هزار هکتار بافت مورد هدف وجود دارد که ۱۴ هزار هکتار این بافت ها در استان اصفهان قرار گرفته و منابع موجود برای بازآفرینی همه این بافت ها کافی نیست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، همچنین با اشاره به وجود تعداد زیادی از پروژه های عمرانی نیمه تمام در کشور، بیان کرد: در سال های اخیر رییس مجلس اعلام کرد که۴۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که البته با اعداد و ارقام موجود، تصور می کنم این آمار تاکنون به هزار هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای افزایش اثر بخشی فعالیت ها باید اولویت بندی مناسبی بین محدوده های مورد نظر انجام شود، گفت: اولین موضوع در خصوص بافت های مورد هدف بازآفرینی، سرپناه و محل سکونت مردم است و بعد از فراهم کردن محل سکونت باید به فعالیت های زیر بنایی و رو بنایی بپردازیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم برای ورود در این بافت ها مشوق ایجاد کنیم باید از اقدامات موردی پرهیز کنیم زیرا این اقدامات کیفیت مناسبی ندارد و صرفه جویی در فضا و بنا نیز در این فعالیت های موردی در نظر گرفته نمی شود.

پژمان با اشاره به اینکه باید زمینه احداث یک بلوک شهری فراهم شود، بیان کرد: باید زمینه ای ایجاد شود که با ورود متولیان ساخت، انبوه سازی با تکنولوژی های مناسب و به روز انجام و خدمات از کیفیت مناسبی برخوردار شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای انبوه سازان جاذبه اقتصادی برای ورود به بافت ها وجود ندارد بنابراین باید در این مناطق ثروت آفرینی داشته باشیم. ضمن اینکه باید دنبال سوداگری نباشیم و بستری فراهم شود که هم سازندگان و هم مردم نفع ببرند.

پژمان همچنین افزود: باید در برخی مناطق که پتانسیل دارند با برنامه ریزی بدون آسیب از اختیارات خود استفاده کنیم و از ظرفیت های مناطق برخوردار برای مناطق کمتر برخوردار بهره ببریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به اینکه باید امکانات و منابع شرکت بازآفرینی شهری و منابع وزارت راه و شهرسازی در قالب سازمان ملی زمین و مسکن در این برنامه آورده شود، ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی نیز با این موضوع موافقت دارند که هر آنچه در بضاعت داریم در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به لزوم واگذاری زمین های نهادهای دولتی در اختیار برنامه بازآفرینی شهری، گفت: امیدورایم با همکاری، همکاران استانی اراضی شناسایی شود. ادارات نیز یک ماه پس از شناسایی زمین، وقت دارند که آن را به شرکت بازآفرینی شهری ایران انتقال دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اظهار کرد: ممکن است دولت امروز به جهت ریالی سرمایه ای نداشته باشد اما سرمایه ملکی دولت در شهرها محفوظ است و رییس جمهور نیز در این زمینه دستور داده اند تا نهادها زمین های خود را در اختیار برنامه قرار دهند. اگر این زمین ها به طور مستقیم قابل استفاده باشد از آن ها استفاده می شود و در غیر این صورت آن ها را به ریال تبدیل کرده و پول آن را استفاده می کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از روند فرسایش اقدامات و تصمیم گیری ها، هیات اجرایی متشکل از شهردار، معاون عمرانی استان و مدیرکل راه و شهرسازی تشکیل شود و اختیارات لازم به این کمیته تفویض شود تا در جهت سیاست گذاری ها پیش بروند.

وی با اشاره به اینکه از شهرداری ها تقاضا می کنیم تا بابت اعطای پروانه در بافت های مورد هدف بازآفرینی از مردم هزینه دریافت نکنند، گفت: همه باید با از خودگذشتگی و همکاری به مساله وارد شوند تا مشکلات برطرف شوند.

پژمان گفت: ۴ میلیون تن قیر در سال گذشته در اختیار داشته ایم، که ۲ میلیون تن آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده است و از این میزان ۱۰ درصد، یعنی ۲۰۰ هزار تن به ما داده شده که تاکنون احتمالا ۵۰ هزار تن از آن باقی مانده است، که ۱۰ هزار تن را به استان اصفهان اختصاص می دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۶ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال وزارت نفت در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است، گفت: البته در سال گذشته این مبلغ در قالب قیر اختصاص یافته بود و این ایراد امسال وارد شده که پول در اختیار سازمان قرار گرفته است و گرفتاری های زیادی برای اینکه در اختیار ما قرار گیرد وجود دارد.

پژمان گفت: از ۶ هزار میلیارد تومان، ۴۸ درصد و حدود ۳ هزار میلیارد تومان به شرکت بازآفرینی شهری ایران اختصاص داده شده، که ۱۰ درصد آن یعنی ۳۰۰ میلیارد تومان به ما داده شده که ۱۰ درصد از این مبلغ یعنی ۳۰ میلیارد تومان را به اصفهان اختصاص می دهیم.

وی با اشاره به اینکه پایه ای ترین موضوع برای نوسازی و بهسازی در مناطق فرسوده اعطای سند به املاک است، گفت: هیچ کدام از بانک ها با اسناد عادی به مردم وام نمی دهد و این زمین ها برای دریافت پروانه نیز دچار مشکل می شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: مقرر شده هر کجا اراضی دولتی وجود دارد با سرانه مشخصی، سند به ارزش منطقه ای و معاملاتی به آن اعطا شود.

وی افزود: در خصوص زمین هایی که موقوفه هستند نباید سخت گیری شود و اوقاف نباید به دنبال پذیره گرفتن و مسائلی از این دست باشند زیرا بهترین مصرف موقوفه برای مردم کم درآمد و آسیب پذیر است.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۸:۵۱