چکیده اخبار روز گروه سرمایه گذاری مسکن ( 19 اردیبهشت ماه 1403 )

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال امکان خرید و فروش مسکن به سامانه خودنویس اضافه می‌شود.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهرداد بذرپاش در حاشیه برگزاری نخستین گردهمایی گروههای مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن و راه روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از جهت گیری های اصلی ما در دولت توسعه و ساخت مسکن در بافت فرسوده در مناطق شهری و روستایی است.  وی افزود: در حوزه مقاوم سازی مسکن روستایی رکورد 500 هزار واحد پشت سر گذاشته شده است و برای امسال نیز همین میزان هدف گذاری شده است. همچنین در حوزه شهری رکورد صدور پروانه در بافت فرسوده با صدور 90 هزار پروانه در سال 1402 شکسته شد که نشان دهنده موفقیت بسته حمایتی در این حوزه است و تلاش می شود این بسته با جذابیت و اختیارات بیشتری در این زمینه به شهرداری ها و شوراهای شهرها واگذار شود . وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال تلاش می شود، بسته مالی بهتری در کنار این بسته قرار گیرد تا عدد 270 هزار به 400 هزار افزایش یابد.  بذرپاش گروه های جهادی را معین بسیار مطلوبی در این زمینه دانست و گفت: گروه های جهادی حلقه‌های میانی هستند که می توانند ارتباط میان مردم و این اقدام بزرگ را تعریف کنند. وی حضور گروه های جهادی را منجر به شناخت بهتر مردم نسبت به بسته های تشویقی و اقناع برای تجمیع واحدها در بافت ها دانست و گفت: پس از اتمام این گردهمایی دو روزه که گروه های جهادی دوره های آموزشی لازم را دیدند، شاهد کمک جدید و ظرفیت بسیار بالایی در حوزه بازآفرینی شهری خواهیم بود. وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص همکاری بانک ها بیان کرد: روز گذشته با حضور رییس جمهوری و استانداران جلسه ای برگزار شد که یکی از تاکیدات استانداران کمک بیشتر بانک ها در عملیات نهضت ملی مسکن در بخش روستایی و شهری بود. البته علی رغم اینکه سال گذشته بانک ها در این حوزه به خاطر پیگیری ها و جلسات شورای عالی مسکن عملکرد بهتری نسبت به 1401 داشتند، اما تا برآورده کردن نیاز موجود فاصله داریم.

وی یادآور شد: اگرچه مبلغ وام مسکن شهری در سال گذشته به 550 میلیون تومان و وام مسکن روستایی به 350 میلیون تومان افزایش یافت و میزان سود تسهیلات نیز از 23 به 18 درصد کاهش یافت، اما تلاش می شود امسال به ویژه در حوزه بافت فرسوده که سال گذشته در زمینه تسهیلات بانکی کمی با ضعف روبرو بود، با افزایش روبرو شود. به طوریکه اگر در کنار تسهیلات شهرسازانه، تسهیلات مالی قرار بگیرد شاهد وقوع اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه خواهیم بود. وزیر راه و شهرسازی افزود: اواخر سال 1401 یک بسته 19 بندی به همه استان ها ابلاغ شد که حدود 500 شهرداری این بسته را اجرا کردند که در همان بسته پیش‌بینی شده بود که شهرداری ها این امکان را داشته باشند، پیشنهادات مدنظرشان را در صورت تصویب شورای تامین استان به آن بسته اضافه کنند که برخی از شهرداری ها از این ظرفیت استفاده کردند. بذرپاش خاطرنشان کرد: هر شهرداری که این بسته را اجرا کرد، میزان صدور پروانه در بافت فرسوده شهرشان افزایش یافت. به همین خاطر همکاران ما در شرکت بازآفرینی شهری جلساتی را با شهرداری ها برگزار کردند تا آن ها در موضوع نوسازی بافت فرسوده حضور پررنگی داشته باشند. وی با اشاره به برگزاری رویداد امروز اظهار کرد: امیدواریم در حوزه نوسازی بافت های فرسوده، ظرفیت های مردمی نیز کمک کنند تا اتفاقات بسیار بزرگی را شاهد باشیم. وزیر راه و شهرسازی سرمایه گذاری در بافت های فرسوده را یک سرمایه گذاری اثر بخش دانست و گفت: این اقدام ایمنی شهروندان را تضمین می کند و سرعت ساخت را افزایش می دهد و هزینه های روبنایی و زیربنایی به مراتب کاهش می یابد . وی ابراز امیدواری کرد که ستاد ملی بازآفرینی شهری با حضور رییس جمهوری برگزار شود . وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار خرید و فروش و رهم و اجاره مسکن به سامانه خودنویس اشاره کرد و گفت: خودنوس سامانه بسار خوبی است و امسال در دستور کار مدیران سامانه و معاونت مسکن قرار دارد تا خرید و فروش مسکن نیز به قابلیت های این سامانه اضافه شود. البته خرید و فروش مسکن پیچیدگی های خاص خود را دارد که بخشی از آن به سازمان ثبت بر می گردد. بذرپاش افزود: امیدواریم سکوهای مجازی برای اتصال به سامانه خودنویس همراهی کنند تا مشکلات مردم در این زمینه برطرف شود. وی از تایید قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره در شورای نگهبان خبر داد و گفت: این قانون به مجلس ارسال شده است و امیدواریم به دولت ابلاغ شود. البته همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی آیین نامه ها را آماده کرده اند که در آینده نزدیک به استان ها ابلاغ می شود.

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۱

اطلاعات تماس

آدرس دفتر مرکزی: استان تهران،شهرستان پردیس، بخش بومهن، شهر جدید پردیس، فاز۳، خیابان معلم، خیابان دهخدا پلاک ۰، طبقه همکف، کد پستی: ۱۶۵۷۱۹۳۳۸۷

شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس

تلفن : ۷۶۲۷۶۰۰۱-۰۲۱

پست الکترونیک :pardis@maskanco.ir